Happy Monster: Sailing Around the WorldHappy Monster Logo
Happy Monster: Sailing Around the World

Voorbereidingen

Nog meer afscheid en dakloos

April 2005 - We blijven afscheid nemen van vrienden en bekenden maar ook van onze huisraad. Alles moest weg maar dat had heel wat voeten in de aarde. Lees hier meer over in
"Nog meer afscheid en dakloos".

Afscheid nemen

Het laatste optreden van HansMaart 2005 - We hebben nog lang niet van iedereen afscheid genomen. Toch was ons afscheidsfeest het begin van het grote afscheid nemen. Hans treedt voor de laatste keer op met Basic Station, Seven Billion Elephants en zijn collega's.

Schuren, lakken en een flesje Maggi

Flesje MaggiJanuari 2005 - Dagelijks zijn we bezig met allerlei voorbereidingen. We schuren, lakken, regelen financiën en monteren vanalles op, in en aan ons schip. Om weer helemaal op de hoogte te zijn lees dan de pagina
"Schuren lakken en een flesje Maggi".

Voorbereidingen in volle gang

December 2004 - Hout bewerken, zeilen maken, GPS installeren. We zijn weer hartstikke druk geweest. Lees er meer over in ons nieuwe artikel "Voorbereidingen in volle gang".

We werken aan....

Oktober 2004 - In het overzicht van de dingen die we nog moeten doen, hebben we monstertjes ingevoegd bij de zaken waarover we inmiddels iets hebben geschreven. Klik hier voor het van monstertjes voorziene overzicht.

Olieverfschilderijen

Oktober 2004 - We hadden twee prachtige olieverf- schilderijen, gemaakt door Fred Hansen, bij hem in zijn gallerie hangen. Fred zou ze daar verkopen. Inmiddels hangen ze bij vrienden aan de muur maar zijn nog steeds te koop.
Het grootste schilderij is 125 bij 125 cm groot. Het andere schilderij is 125 bij 60 cm.

Help!
Wat moeten we met de motor

Oktober 2004 - Er is deze zomer heel wat nagedacht over onze motor. Vernieuwen, reviseren of onze trouwe brommer behouden? Lees hier als je er meer over wil weten.

Plannen maken

Augustus 2004 - We hebben ons na de vakantie weer gestort op alle dingen die nog moeten gebeuren voordat we definitief kunnen vertrekken. Ook over de motor zijn we ondertussen meer aan de weet gekomen. Lees hier verder over een nuttig weekend.

Noorwegen

Juli 2004 - Wat vorige zomer mislukte is nu een succesvolle tocht geworden. We zijn met Happy Monster op en neer naar Noorwegen geweest. We hebben drie dagen en nachten continue gevaren, genoten van prachtige fjorden en weer veilig terug gekomen. Klik hier voor een uitgebreid reisverslag. In het foto-archief vind je meer foto's van deze prachtige vakantie.

Manoeuvreren

Juni 2004 - Ook met een zeilboot ontkom je er niet aan: manoeuvreren op de motor in de haven of in een sluis. Om onze stuurkunst op een wat hoger peil te krijgen volgden we een ééndaagse cursus. Voor een korte impressie en wat foto's van deze dag klik je hier.

Ankerketting en diesellek

Juni 2004 - Ankeren is in het buitenland veel meer gebruikelijk dan in Nederland. Daarom vraagt de ankerketting om extra aandacht. Dit weekend hebben we met felgekleurde verf iedere vijf meter gemarkeerd. Bij het uitgooien van het anker weten we nu hoeveel ketting we gebruiken.

Eindelijk hebben we gevonden dat het diesellek niet in het brandstofpompje zit maar veroorzaakt wordt door een lekkende brandstofleiding. Om die te vervangen hebben we een nieuwe leiding met klemmen aangeschaft. Helaas hebben we deze er nog niet op kunnen zetten omdat de klemmen van de oude leiding met een ijzerzaag moeten worden verwijderd. En de ijzerzaag ligt natuurlijk thuis en niet aan boord. Wordt vervolgd.

Klussen, klussen, klussen

Mei 2004 - In het weekend van koninginnedag en dat weekend daarna hebben we weer een paar klussen van onze lijst kunnen schrappen. Meer...

Barcelona

Maart 2004 - Vrijdagochtend 5 maart 2004. We staan om 4 uur op om op tijd op Schiphol te zijn. Binnen drie kwartier zijn we ter plekke en staat onze auto op de lang parkeerders plaats. Moet je in de ochtendspits eens proberen. Lees verder...

NVvT weekend in Woudschoten

Januari 2004 - In het weekend van 31 januari en 1 februari 2004 hield de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers haar 31e Woudschoten-weekend. Het logo van de Nederlandse Vereniging van ToerzeilersVerscheidende lezingen over zeer uiteenlopende onderwerpen konden worden bijgewoond. Wij waren er voor de tweede keer en ook nu was het weer een zeer leerzaam weekend. Maar eigenlijk nog belangrijker in zo'n weekend zijn de contacten die we opdoen. We hebben met veel gezellige en vaak ook zeer ervaren zeilers gepraat over van alles en nog wat. Het was een geslaagd weekend.

 

Kadaster

Oktober 2003 - We hebben ons Happy Monster teboek gesteld bij het Kadaster. Het nummerbord met kadastraal nummerHet had wel wat voeten in de aarde want die ambtenaren kunnen op elke slak zout leggen. Zo moet de beschijving van het interieur heel nauwkeurig gebeuren. Vergeet bijvoorbeeld niet te vermelden dat je schip ook een kombuis heeft. Maar uiteindelijk werd Happy Monster dan toch voorzien van een "brandmerk", een soort kadastraal nummer voor schepen. Het voordeel van de teboekstelling is dat waar ook ter wereld onomstotelijk vast staat dat het schip van ons is. Het kan ook niet worden verkocht zonder tussenkomst van een notaris.

Een kostbaar weekend

April 2004 - In het weekend van 17 en 18 april bezoeken we kennissen in Stavoren. Dit gaat ons waarschijnlijk een hoop geld kosten. Wil je weten waarom, lees dan hier meer...

Overvaren

April 2004 - We hebben een nieuwe ligplaats. In het weekend van 3 en 4 april hebben we Happy Monster naar onze nieuwe ligplaats gebracht. Gelukkig zijn er altijd mensen die ons bij dit soort klussen willen helpen. Als je nieuwsgierig bent naar hoe de overtocht is verlopen en welke ontberingen wij hebben doorstaan, klik dan hier en lees meer.

Bedrading

Februari 2004 - We zijn al enige tijd bezig om de bedrading in de accubak aan te passen. We hebben namelijk nieuwe accu's en die hebben andere afmetingen dan de oude. De startaccu vervangen we door twee accu's van elk 45 Ah. Hierdoor past de bedrading niet goed meer.

Zeerailing

Februari 2004 - Onze actie van begin februari 2004 was het verwijderen van de zeerailing, om die weg te brengen zodat de nieuwe op exact dezelfde lengte kan worden gemaakt. We laten aan de zeerailing pelikaanhaken maken. In geval van nood kunnen we de railing dan eenvoudig los maken.

Maart 2004 - Inmiddels hebben we de nieuwe zeerailing opgehaald en weer bevestigd. Helaas was de onderrailing een fractie te kort. Was dit nou onze fout of die van de winkelier? De extra leuver tussen het hekwerk en de nieuwe railingTja, om daarover te gaan bakkeleien, daar hadden we geen zin in. Een paar leuvers doen wonderen en nu prijkt er splinternieuwe zeerailing op ons Happy Monster.

Noorwegen?

Zomer 2003 - We waren het er allebei over eens. Een vakantie naar Noorwegen is ideaal om het dag en nacht varen te oefenen. Ruim drie etmalen lang zouden we kennis gaan maken met een schema van drie uur op en drie uur af. Maar helaas, het mocht niet baten. Na het eerste verkeersscheidingsstelsel vlak boven Terschelling ontdekten we een breuk in het boegbeslag. Als een natte krant brak het boegbeslagHet scheelde maar weinig of we hadden ook onze mast verloren. Terug op Terschelling hebben we een noodvoor- ziening aangebracht en achteraf bleek Engeland nog niet eens zo'n gek alternatief. Op onze antieke NASA Navtex lazen we regelmatig over windkrachten 6 en 7 die de duitse bocht teisterden. En dan te bedenken dat wij 70% van de tocht naar Engeland op de motor moesten doen. Al met al een zeer geslaagde vakantie.

Wat vooraf ging

Dory in café De Zwaan in MonnickendamMei 2000 - Nadat Dory met haar vriendin Trees een half jaar lang door Zuid Amerika had gereisd, wist ze het zeker. Reizen is voor haar het ultieme leven. Maar dan wel met Hans. En omdat zij vanaf haar tiende verjaardag al een zeilboot op haar verlanglijstje had staan, lag het voor de hand om met eigen zeilboot een wereldreis te maken. In mei 2000 begonnen we met de voorbereidingen. Meer...

Happy Monster

Copyright © 2004-2017 Dory Janssen en Hans van Domselaar